Äntligen på plats

Hej allihopen! 
Äntligen börjar vi landa och komma på plats här nere så jag tänkte att det kanske är dags att uppdatera er lite om vår nya tillvaro!
 
Resan ner med barnen gick över förväntan. Det var självklart rätt hektiskt att jaga Dylan runt flygplatsen men vi kom fram  hela och vid gott mod. Väl framme fick vi dock ett minst sagt typiskt zambiskt välkomnande. Job var lite försenad så han hade ordnat med en assistent för att hjälpa mig med barnen och väskorna. När han väl kom, ca 1 timme sent, fick vi inte igång bilen som lyckats bli överhettat på något sätt. Till slut kom vi oss iväg från flygplatsen och började den 2 timmar långa färden mot Kabwe. Som om vi inte haft nog med missöden redan så visade det sig att Nsakata (en av min o Jobs bästa vänner här nere) hade nyckeln till huset på sig och han var i en annan bil någonstans mellan Kabwe och Lusaka. Vi var alltså utelåsta med all packning, massa mat och två trötta barn.  Som tur var har vi helt underbara grannar på vår lilla gård som bjöd in oss. De erbjöd oss att duscha och laga mat åt oss! Till slut lyckades Job dock leta reda på vaktmästaren någonstans långt inne ett större compound i närheten och vi lyckades ta oss in i vårt nya hem.  Haha! Vilken dag!! 
 
Huset som vi hyr är superfint om än byggt med ganska billigt kinesiskt material. Vi har en fantastisk bakgård med stor gräsmatta, lite buskar och träd. På samma gård som oss finns ett till hus likt vårt och 4 st lägenheter och vi kommer jättebra överens med grannarna vilket känns skönt. Timothy har även lyckats hitta en del vänner ute på gatan som hänger hos oss mest hela tiden så han trivs kanonbra. Nu är utmaningen bara att hitta fina, ordentliga möbler com inte kostar skjortan. Än så länge har vi bara köpt lite köksgrejer, spis, kyl, frys, sängar och lite stolar och pallar till altanen. Man får ta allt panono panono (bit by bit på Bemba). 
 
På den här veckan vi varit här nere har jag hunnit anställa en superfin kvinna som ska hjälpa mig hemma med hushållet samt barnpassning. Är superglad i henne och vi klickar fantastiskt. Jag har även lyckats få mig en inneboende som jag är jätteglad över. Det är en finsk tjej som heter Saila som jobbar för barnhemmets finska sponsorer. Hon ska bo hos oss tillsvidare och det är så skönt att ha sällskap med tanke på att Job jobbar hemifrån och bara kommer hem någon gång var 3e vecka. 
 
Jag ska försöka lägga ut lite bilder i ett inlägg med små bildtexter under och sen hoppas jag kunna uppdatera bloggen igen senare i veckan!!
 
//KACHENGAS
Allmänt | |
#1 - - Leffe Elo:

Lycka till och hoppas ni kommer att trivas.
Tänker på er!
Kram

Upp