Bröllopsförberedelser!,

Hej allihopen!
Jag har varit lite dålig på att uppdatera senaste veckan! Dålig internetuppkoppling kombinerat med en trasig kamera har bidragit till detta!
 
I helgen som va anordnades ceremonin Chilanga Mulilo för min svägerska. Detta är något man gör innan man gifter sig. Ceremonin går ut på att brudens alla släktingar och vänner (kvinnor bara) samlas och lagar all mat som brudens stam och familj brukar äta. Man åker sedan till mannens hem och presenterar denna mat för honom och hans familj så att han vet vad han har att se fram emot!
 
Maten lagas under en hel dag utomhus och man har ett gäng kvinnor som sjunger, spelar trummor och dansar hela dagen så det är lite som en fest!,
 
Efter detta åkte vi ner till Huvudstaden för en weekend! Vi passade på att vila upp oss lite, bada och träffa släkt o vänner!  
 
Vi vi träffade bland andra Jobs farbror med familj, presidenten Rupiah Bandas familj och en annan svensk-zambiska familj som rätt nyss flyttat ner till Zambia permanent med sina två barn! Det var superkul att träffa några som är i ungefär samma livssituation som oss så vi fick utbyta många tankar och idéer! 
 
Imorgon gifter sig Precious så det är fullt ös med förberedelser! Det allra mesta har lämnats till sista sekunden så man håller fortfarande på att ordna med brudens kläder, maten och dekorationer! Ikväll blir det en over night med henne, hennes traditionella rådgivare och alla gifta kvinnor i hennes släkt. Man sjunger dansar och förbereder bruden för vad som komma skall! Lite som en zambisk version av en möhippa! Job ska va hemma med barnen så att jag får roa mig ordentligt!
 
På bygget går det framåt! Idag skall grunden börja gjutas så snart kan vi börja mura väggarna! Så spännande. Igår spenderade jag hela dagen på tomten. Höll koll på grävarna så att de jobbade hela dagen! Bwana Sarah!! 
 
 
Nu ska ska jag skynda mig att lägga upp detta innan internet slutar funka! 
 
/// Kachengas 
 
 
Allmänt | |
Upp